Dacă marile firme de resurse umane au trecut prin criză fluierând, cel mai sofisticat segment din HR, Executive Search-ul, a supraviețuit „la aparate“, pe fondul numărului redus al schimbărilor de management din companii. De la finalul anului 2010, lucrurile au reînceput să meargă, dar regulile jocului s-au schimbat.
Valentin Dima, consultant al firmei de Executive Search K.M. Trust & Partners, explică de ce obiectul său de activitate nu a mai avut atâta căutare în anii de criză: „Mișcările la nivel de top management au fost mai puține, în condițiile unei scăderi semnificative a nivelului investițiilor străine, iar cele puține care au fost nu s-au mai realizat toate prin firme de Executive Search, ci s-a apelat foarte mult la promovările și recrutările interne“. Sorin Popa, managing partner al companiei Accord, explică efectul pe care l-au avut aceste schimbări asupra businessului: „Începând cu primul trimestru din 2009, numărul proiectelor a scăzut dramatic și s-a menținut în aceeași zonă până la sfârșitul anului trecut, când s-au observat un reviriment și o inversare de trend. Per total, în 2010, valoarea pieței a fost cu cel puțin 50% mai mică decât în 2008“.
Iar modificări spectaculoase nu au avut loc doar la nivelul cifrelor, ci și în ceea ce privește atitudinea părților: angajat și angajator. În cuvintele specialistului Accord, „în perioada antecriză, când piaţa oferea o varietate de joburi, am observat și atitudini mercantile, dublate de aroganță, duse până la lipsă de profesionalism din partea unor potenţiali candidaţi. Concret, au fost situaţii când, abordându-i telefonic, răspundeau ermetic, întrebând doar despre avantajele financiare ale jobului. Angajatorii, la rândul lor, au inclus, în timpul crizei, noi caracteristici ale profilului de manager căutat. A apărut chiar un «jargon» în fișele de post: experienţă în managementul crizei, expe