Foto: Cristian Marcu Ne-am dumirit, încă o dată, că sistemul de învăţământ naşte monştri educaţionali, dar, de câteva zile încoace, ne străduim să mângâiem pe creştet şi o abordare monstruoasă în legătură cu subiectul în cauză. Personalizarea politizată şi înverşunată la extrem a răspunderii în acest caz grav lasă la o parte cauzele reale şi prelungi ale fenomenului. Şi face certă persistenţa în greşeli. Partidele identifică rapid vinovaţii în celelalte partide. Iar absurdul e atât de mare, încât am ajuns să citim în presă titluri de genul „Cine e de vină pentru dezastrul de la Bac din judeţul x?”. Ca şi cum problema ar fi regionalizată şi nu consecinţa unui sistem naţional rău aşezat.
Dar întrebarea rămâne. Cum am ajuns aici? Pentru că, dincolo de rezultatele de la bacalaureatul 2011, toţi universitarii şi toţi angajatorii ştiu că nivelul de pregătire cu care se iese din liceu este, pe an ce trece, tot mai problematic. Eu o să mă limitez la a enumera trei cauze ce mi se par esenţiale.
Prima dintre ele este reforma învăţământului abordată ca obsesie personală şi politică. Evident că şcoala avea nevoie de reaşezări esenţiale după 1990. Dar nu avea în nici un caz nevoie de atâtea reforme câţi miniştri s-au perindat prin ministerul de resort. La doi-trei ani, ciclurile de învăţământ, curricula, manualele sau sistemele de examinare au fost schimbate, adeseori din temelii.
Nu a existat nici o perioadă de aşezare a învăţământului aptă să permită o analiză la calm şi corecţii de amănunt – acolo unde se dovedea necesar aşa ceva. Învăţământul a fost principalul domeniu în care reforma a devenit un fetiş. Lupta pentru asemenea reforme, nedigerate cum se cuvine şi nediscutate serios cu toţi cei implicaţi, a căpătat adeseori accente isterice. Se părea că de reformele în cauză depind mereu soarta noastră transatlantic