Randamente peste bursă, imobiliare şi inflaţie şi o strălucire mai mare decât cea a aurului. În ultimul an şi jumătate, arta s-a dovedit a fi cea mai bună investiţie. Piaţa românească de artă a avut o ascensiune spectaculoasă în perioada de criză. Anul trecut, vânzările au crescut cu 124%, iar indicele de artă a urcat cu 40%.
Nicolae Grigorescu - „Ţărăncuţă cu fuior pe cale". Preţ de pornire: 100.000 de euro. Şase din cei 170 de participanţi licitează cu îndârjire. După nici patru minute, preţul depăşeşte 200.000 de euro şi doar doi participanţi rămân în joc. Sala freamătă, semn că finalul licitaţiei este aproape. Tabloul ajunge la 250.000 de euro, dar nimeni nu are curajul să meargă mai departe. O dată, de două ori, de trei ori, adjudecat! În ropote de aplauze, este anunţat câştigătorul celui mai scump tablou expus la Licitaţia de Vară a Casei Artmark, desfăşurată la mijlocul lunii iunie. Lucrarea a fost achiziţionată, prin telefon, de misteriosul client cu numărul 501, iar vânzarea intră pe cea de-a doua poziţie în topul celor mai importante opere de artă din România.
Pe prima poziţie se află tot un tablou de Grigorescu „Ţărăncuţă odihnindu-se" cumpărat cu 270.000 de euro în primăvara acestui an. Sunt cele mai mari valori înregistrate pe o piaţă aflată într-un stadiu incipient de dezvoltare, unde doar aproximativ 1.000 de investitori împătimiţi realizează cel puţin o tranzacţie de cumpărare sau vânzare în decursul unui an.
O piaţă care totuşi a avut o creştere spectaculoasă chiar şi în perioada de criză economică. Iar cifrele ne dau dreptate. Indicele pieţei româneşti de artă, care include peste 100 de artişti de patrimoniu şi contemporani, a înregistrat un randament mediu de 40%, calculat în euro. În comparaţie, principalul indice bursier BET a urcat cu 12,3%, aurul a crescut cu 38%, iar euro s-a apreciat cu aproximativ 1,4% în raport cu leu