Autorităţile sanitare române trebuie să respecte 14 prevederi ale Cartei europene a pacienţilor. Cele mai încălcate drepturi în spitalele din România sunt cele referitoare la accesul şi alegerea serviciilor medicale şi la timpul de aşteptare al bolnavului.
Niciunul dintre cele 14 drepturi europene ale pacienţilor nu sunt respectate în totalitate în instituţiile sanitare din România, relevă un studiu organizat de Societatea de Scleroză Multiplă şi Reţeaua Cetăţeniei Active din Italia şi dat ieri publicităţii. Iată care sunt acestea:
Dreptul la măsuri preventive. Asta înseamnă că fiecare persoană are dreptul la servicii adecvate pentru a preveni apariţia bolilor (cum ar fi vaccinările, de exemplu).
Dreptul la acces. Se referă la serviciile medicale de care are nevoie fiecare bolnav şi care trebuie să fie asigurate în mod egal, fără discriminare.
Dreptul la informare. Fiecărei persoane trebuie să i se pună la dispoziţie toate informaţiile referitoare la starea ei de sănătate, serviciile medicale, cum să le folosească şi la cercetările ştiinţifice şi la ultimele inovaţii tehnologice.
Dreptul la consimţământ. Fiecărui pacient trebuie să i se ceară acordul cu privire la tratament şi la procedurile care privesc direct starea sa de sănătate.
Dreptul la liberă alegere. Orice bolnav are dreptul de a alege dintre diferitele proceduri de tratament şi furnizorii de servicii.
Dreptul la viaţă privată şi confidenţialitate. Se referă la informaţiile cu caracter personal, inclusiv la cele referitoare la starea sa de sănătate, diagnostic şi proceduri terapeutice.
Dreptul la a se respecta timpul pacientului. Fiecare persoană are dreptul de a beneficia de o consultaţie şi tratamentul necesar într-o perioadă rapidă de timp. Acest drept este valabil la fiecare etapă de tratare.
Dreptul la respectarea standardelor de calitate. Este