România are probleme cu respectarea timpului pacienților, dreptului la liberă alegere și cu garantarea accesului la servicii medicale, arată un studiu documentat în țară de Societatea de Scleroză Multiplă din România, la inițiativa Rețelei Cetățeniei Active din Italia.
Sistemul sanitar din România a fost „urecheat” pentru timpul mare de aşteptare pentru intervenţiile chirurgicale, listele mari de aşteptare pentru examinarea pacienţilor, lipsa unei diagnosticări precoce și pentru neimplicarea spitalelor în programe publice de acreditare.
Pacienţii români nu beneficiază de protecţie legală în cazul în care reclamă un eveniment advers şi nici nu există un sistem de informaţii privind informaţiile adverse.
Spitalele din România nu dispun nici de elemente tehnice necesare cum ar fi ieşirile de urgenţă iar pentru persoanele cu dizabilităţi este dificil în cazul unui eveniment să ajungă un loc ferit de pericol.
Alte probleme evidenţiate de studiu sunt faptul că nu există persoane care să înţeleagă limbajul semnelor, interpreţi în limbi străine, ore de vizită respectate, alegerea mesei, asistenţa religioasă sau proceduri de asigurare a unei alte opţiuni medicale.
România a obţinut calificativul slab şi la capitolul conţinutul paginilor de internet ale spitalelor, spaţiul din unităţile sanitare pentru voluntari şi asociaţii de interes public, folosirea gratuită a locurilor de parcare în spitale şi pentru rezervarea unor locuri speciale de parcare pentru persoanele cu dizabilităţi.
Preşedinta Societăţii de Scleroză Multiplă, Aurora Borşan, a menţionat că asociaţiile de pacienţi, autorităţile trebuie să facă cunoscute aceste drepturi ale pacienţilor. Ea a făcut referire la faptul că în unele judeţe pacienţii cu această afecţiune nu îşi găsesc tratamentele, situaţii în care starea lor se agravează.