Debitorii ar putea apela la instituţii independente care să medieze conflictele dintre ei şi bănci, potrivit unui proiect de directivă europeană, adoptat recent de Banca Centrală Europeană. Sursa: SHUTTERSTOCK
După apariţia, anul trecut, a Ordonanţei 50, prin care relaţia dintre clienţi şi bănci a fost regândită din temelii în favoarea debitorilor, o nouă prevedere legislativă ar putea îmbunătăţi raportul debitor-creditor. Deocamdată, propunerea este un proiect de directivă, adoptat recent de Banca Centrală Europeană (BCE).
Noile beneficii
Deşi Ordonanţa 50 se aplică inclusiv clienţilor de credite ipotecare, debitorii români ar putea beneficia de drepturi noi, odată ce noua directivă va fi preluată în legislaţia autohtonă.
Clienţii vor trebui să fie preveniţi asupra riscurilor implicate de creditele ipotecare şi "vor putea beneficia de medierea unei instituţii terţe, în cazul în care ajung în conflict cu banca".
Acestea sunt doar câteva dintre propunerile proiectului, de care românii nu beneficiază în prezent, ne-a spus Răzvan Resmeriţă, director al Centrului European al Consumatorilor din România (ECC).
Potrivit proiectului, clienţii vor putea apela la serviciul unui mecanism de rezolvare alternativă a disputelor care pot apărea între ei şi bancă, astfel încât să se prevină ajungerea cazului în instanţă. "Poate fi vorba de un simplu mediator, dar şi de mecanisme mult mai bine reglementate, cum ar fi instituţia Ombudsman- ului (un serviciu public care are ca sarcină investigarea plângerilor venite din partea cetăţenilor - n.r.)", a precizat acesta.
Potrivit reprezentantului protecţiei consumatorilor, la noi, această instituţie terţă ar putea fi anexată Asociaţiei Române a Băncilor şi ar trebui să aibă ca membri şi arbitri din rândul reprezentanţilor consumatorilor, care să garanteze im