CJUE a conchis că toate taxele de poluare impuse din 2008 până în prezent sunt contrare dreptului Uniunii
Curtea a respins cererea Guvernului de a limita în timp efectele hotărârii sale pentru că acesta nu a menţionat ce sumă trebuie să returneze celor 40.000 de proprietari
Taxa de poluare ar putea deveni conformă dreptului Uniunii Europene dacă ar fi aplicată anual, tuturor vehiculelor puse în circulaţie în România, indiferent de ţara de provenienţă. Aceasta este sugestia făcută de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) cu ocazia soluţionării cererii făcute de Tribunalul Gorj în cauza Nisipeanu. În aceeaşi cauză, CJUE a conchis că taxa de poluare prevăzută în legislaţia română, aşa cum a fost modificată inclusiv în luna decembrie 2009, este contrară dreptului Uniunii, impunându-se returnarea ei la fel ca în cauza Tatu.
Pe de altă parte, Guvernul român a solicitat Curţii să limiteze efectele în timp ale hotărârii sale, menţionând numărul mare de cereri de rambursare a taxei percepute, care s-ar ridica la aproximativ 40.000, fără a spune ce sumă ar trebui să returneze. Considerând că Guvernul român nu a făcut dovada criteriului privind existenţa unor perturbări grave ale economiei ţării noastre, Curtea a respins cererea de limitare în timp a efectelor hotărârii sale.
Pentru înmatricularea maşinii Nisipeanu a plătit peste 1.000 euro
Tribunalul Gorj, cel care a cerut CJUE să se pronunţe cu privire la compatibilitatea legislaţiei cu dreptul Uniunii, urmează să se pronunţe în procesul în care domnul Nisipeanu a cerut returnarea taxei de poluare în cuantum de 4.431 lei (1.055 euro), plătită la 1 februarie 2010, la înmatricularea unui vehicul cu o capacitate cilindrică de 1.597 cm3 şi respectă norma de poluare Euro 2, înmatriculat deja în Germania în 1997.
Prin hotărârea pronunţată ieri, Curtea a amintit, aşa cum a