România ocupă locurile 9, respectiv 12 când vine vorba de clasamentul european al scumpirilor la benzină şi motorină după primul semestru al anului, potrivit statisticilor realizate pe cele 27 de state membre ale UE.
Astfel, după un început de an cu proteste în benzinării şi cu declaraţii politice acide pe tema preţului la carburanţi, la finalul primului semestru datele exprimate în euro din statisticile europene arată că litrul de benzină din România era cu 5% mai scump faţă de începutul lui 2011, iar cel de motorină cu 7% mai scump.
Potrivit aceloraşi date, calculate pentru perioada 3.01.2011-4.07.2011, cele mai mari scumpiri la benzină au avut loc în Irlanda, Slovacia şi Letonia, în timp ce pentru motorină cele mai mari creşteri de preţuri au intervenit pe pieţele din Irlanda, Cipru şi Slovacia.
La polul opus al clasamentului din aceeaşi perioadă se situează Germania, Belgia şi Slovenia unde litrul de benzină la începutul lunii iulie costă la fel de mult ca la începutul acestui an. În ceea ce priveşte motorina, ţările care au menţinut aproape nemodificat preţul pe litru în această perioadă se numără Germania, Estonia şi Slovenia. Revenind la piaţa locală, potrivit celor mai recente informaţii primite din partea companiilor petroliere, cererea de carburanţi continuă al treilea an de scădere în volume, bilanţul primelor cinci luni ale anului fiind de minus 4%.
Uşoara ieftinire a carburanţilor din ultima perioadă se datorează şi evoluţiei barilului de petrol pe pieţele internaţionale. Astfel, dacă în aprilie ţiţeiul depăşea nivelul de 126 de dolari, benzina ajungând în România la pragul psihologic de 6 pe lei pe litru, în prezent barilul de petrol a ajuns la o valoare de circa 100 de dolari.
Statisticile europene mai arată că faţă de finalul primului semestru din 2010, preţurile pentru litrul de benzină comercializat în Rom