Chestiunea rezultatelor la bacalaureat e manipulată politic la modul mizerabil cu care ne-am obişnuit în ultimii ani.
Consecinţele aservirii şi coruperii presei – ziare şi televiziuni – vor fi însă pe măsura acestei degenerări, şi se văd deja prea bine. Presa tipărită, cu excepţia tabloidelor, se află în cea mai gravă criză din întreaga ei istorie, e practic ameninţată cu dispariţia, iar televiziunile sunt decredibilizate şi nu mai trăiesc decât din ştirile de la ora 5. Tabloidizarea a ceea ce fusese odinioară a patra putere în stat are multe explicaţii, dar una dintre ele este fără îndoială vânzarea conştiinţei ziariştilor. S-au făcut pe vremuri averi din asta. Acum o conştiinţă nu mai valorează nici cât o ceapă degerată. Va veni ziua când mulţi vor vrea să se vândă şi nu va mai fi cine să-i cumpere, căci aici e ca la jocurile piramidale: primii serviţi iau totul şi ruinează jocul.
Eu sunt profesor de 31 de ani. Am corectat şi eu la bac pe vremuri, şi oricum sunt în situaţia de a evalua, semestru de semestru şi an de an, cunoştinţele studenţilor mei. Ştiu deci prea bine ce sinistru şi pervers e să-i evaluezi pe evaluatori după rezultatele celor evaluaţi de ei. Mai limpede: să-i judeci pe profesori după rezultatele elevilor. E la mintea oricui: un profesor bun e un profesor exigent. Prin urmare, rezultatele elevilor lui, concretizate în note, vor fi mai mici decât ale unui profesor care-şi face datoria superficial şi dă note mari la toată lumea, că doar nu le dă din buzunarul lui. Cu problema asta se confruntă liceele şi facultăţile de elită, unde notele elevilor şi studenţilor sunt considerabil mai mici decât la şcolile de duzină, ceea ce îi defavorizează pe elevii buni în faţa celor mediocri. Sistemul de notare, prin urmare, e unul subiectiv şi are numeroase efecte perverse.
"Să formulăm atunci cerinţe de examen clare, pe puncte ş