1. Bacalaureatul de anul acesta a scos la iveala dezastrul invatamantului romanesc. Se mai poate salva ceva, sau sa ne pregatim de funeralii nationale?
- Insusi faptul ca a existat un moment al adevarului indreptateste speranta. Lucrurile au ajuns aici din cauza perpetuarii minciunii si institutionalizarii fraudei in multe licee si judete. Nimeni nu este surprins de nivelul scazut al competentelor elevilor, ci doar de faptul ca el a fost confirmat oficial. Ne complaceam in minciuna, desi testele internationale ne spuneau demult ca imparatul este gol: la citire si matematica, elevii din Shanghai, firavi si imbracati in trening, i-au lasat mult in urma pe elevii romani, cetateni ai UE cu "drepturi depline". Daca pornim de la adevar, avem sanse sa remediem situatia, dar succesul nu este garantat. Mai este nevoie de vointa politica, finantare corespunzatoare si competenta administrativa, ceea ce in Romania reprezinta o mare problema. Avem insa si un pachet de legi privind reformarea educatiei si o echipa hotarata sa schimbe lucrurile la Ministerul Educatiei. Sustinerea in teritoriu este, desigur, problematica si retorica baronilor sistemului universitar actual (ca sa nu folosim termenul de mafie universitara) si a opozitiei politice, care-i apara, este vehementa, dar premisele unei schimbari profunde in educatie exista. Vor trebui invinse opozitia din sistem, sustinuta de campania ostila de la televiziunile mogulilor, si frustrarea celor respinsi si a parintilor lor. Pe de alta parte, desi criticii reformelor invoca "demotivarea" profesorilor prost platiti, realitatea este mai nuantata. Crede cineva ca un profesor valoros ar preda prost, doar pentru ca salariul este sub asteptari? Problema reala este ca multi dascali sunt produsul sistemului de educatie pe care dorim sa-l reformam, iar putinii absolventi de valoare nu sunt atrasi de invatamant, din cauza proa