Dumitru Morar, profesor al Grupului şcolar “Ştefan Pascu” din Apahida, are 63 de ani. Aproape patru decenii şi le-a dedicat educării noilor generaţii de elevi, iar 23 de ani a instruit copiii din Apahida. Predă fizica şi chimia, pentru clasele 6-10, la Grupul şcolar din comună. Rep: Câţi elevi ai şcoli dumneavoastră au promovat examenul de bacalaureat din anul acesta?
Dumitru Morar: Nu ştiu, sunt în concediu de două săptămâni, dar bănuiesc că destul de mulţi or fi căzut.
Rep: De ce credeţi astfel?
Dumitru Morar: Pentru că acesta este o consecinţă directă a faptului că nu s-a învăţat şi că nu se învaţă! Mi se pare că în viitorul imediat, faptul acesta va genera probleme grave. Sunt copii în clasa a zecea, care scriu şi citesc cu dificultate. Şi, totuşi, sunt la liceu. Ce vor face ei la bacalaureat, e lesne de înţeles.
Rep: Care este soluţia?
Dumitru Morar: Soluţia este extrem de simplă! În cei 2-3 ani care le-au mai rămas la dispoziţie până la acel examen, să pună mâna pe carte! Rep: Ce puteţi spune despre apetitul elevilor faţă de învăţătură? Au copiii poftă de carte?
Dumitru Morar: Din numărul foarte mare de elevi ai şcolii noastre există un anumit procent care sunt doritori să înveţe. Aceştia ştiu de ce învaţă şi sunt motivaţi în această direcţie. Pofta de carte o au de acasă, pentru că sunt motivaţi de un ţel, de un scop bine formulat. Au exemple în familie, în societate, precum şi în profesorii pe care îi cunosc. Procentul acesta poate fi sesizat încă din primele clase, păstrându-se aproximativ constant, până la finele ciclului de educaţional. Din fericire şi, spre satisfacţia noastră – a dascălilor – procentul acestor copii este de peste 50% din totalul elevilor pe care îi avem. În rândul lor, avem elevi chiar foarte, foarte buni, premianţi în liceele fruntaşe ale Clujului. Spre exemplu, eleva Andreea Negrea, premianta noastră