Ioana Olăraşu, eleva din Mangalia care a obţinut nota zece la bacalaureat spune, pe Facebook, că persoanele care o inspiră sunt, în ordine aleatorie: Dostoievski, Jung, Einstein, Nietzsche. Lecturi destul de grele pentru un liceean, nu credeţi? Sportul preferat este şahul, iar printre activităţile care o interesează se numără filosofia, psihologia, muzica (Red Hot Chilli Peppers, de exemplu). Evident, toate cele de mai sus nu sunt în măsură, singure, să determine obţinerea unei medii de zece la bacalaureat, dar un astfel de copil cu siguranţă că nu va avea probleme mari la examen.
La polul opus se află elevii pentru care lectura extracurriculară este o noţiune necunoscută. Am întâlnit absolvenţi de liceu care nu citiseră nici măcar cinci romane în afara celor obligatorii în anii de şcoală (şi nici măcar pe acelea în întregime). Am întâlnit studenţi la Jurnalism care nu erau în stare să scrie corect o ştire despre idolul lor, Nicolae Guţă (manelistul urma să concerteze în Mamaia). Când spun „corect", nu mă refer la faptul că ştirea nu răspundea la întrebările fundamentale, ci la faptul că eluda gramatica învăţată în clasele generale. De fapt, ca să fiu sincer, am întâlnit profesori universitari, angajaţi la o instituţie de învăţământ particulară din Constanţa, care nu cunoşteau regulile gramaticii!
Un profesor ieşit la pensie, după 41 de ani de activitate la catedră, îmi spunea ieri că, în toată cariera lui, a întâlnit numai două cadre didactice care nu aveau ce căuta în şcoală. Restul şi-au făcut, cu mai mult sau mai puţin har, meseria. Contează şi dăruirea profesorului în ecuaţia aceasta, dar şi interesul manifestat de elev (sau modul în care profesorul reuşeşte să sădească acest interes în mintea elevului). Am văzut personal elevi care au deschis un dicţionar de engleză numai după ce au fost întrebaţi ce înseamnă "Counterstrike". În fiecare zi jucau