Documentul se eliberează pentru prima dată cetăţenilor români la împlinirea vârstei de 14 ani. Buletinul trebuie modificat în anumite condiţii sau în cazul expirării valabilităţii. Demersurile pentru schimbarea actului trebuie făcute în 15 zile.
Termenul de valabilitate al cărţii de identitate este, conform reprezentanţilor Direcţiei Locale de Evidenţă a Persoanelor (DLEP), de patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, de şapte ani pentru persoanele între 18 şi 25 de ani şi de zece ani, după împlinirea vârstei de 25 de ani. Persoanele care au trecut de 55 de ani nu mai trebuie să îşi schimbe actul de identitate.
Cererea pentru eliberarea buletinului se depune personal, la sediul DLEP, iar cartea de identitate se eliberează doar titularilor. În cazul în care solicitantul nu se află în ţară, actul va fi ridicat de către un mandatar care va prezenta o procură specială pe care trebuie să fie aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din statul în care se află solicitantul.
O carte nouă de identitate poate fi eliberată la cerere în cazul în care termenul de valabilitate al actului ce urmează să fie înlocuit a expirat, dacă solicitantul îşi schimbă domiciliul, dacă se modifică denumirea şi rangul străzii sau al localităţii de domiciliu ori în cazul în care actul este deteriorat sau pierdut.
De asemenea, buletinul mai trebuie schimbat şi atunci când fotografia nu mai corespunde cu fizionomia titularului, în cazul atribuirii unui nou cod numeric personal, în cazul anulării actului de identitate sau în cazul realizării unei schimbări de sex.
Părinţii garantează pentru minori
În cazul expirării termenului de valabilitate a actului de identitate, ieşenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la