Numarul mare de accidente rutiere produse din cauza oboselii la volan i-a determinat pe oficialii europeni sa aiba in vedere introducerea in legislatia comunitara obligativitatea unor echipamente speciale care urmeaza sa fie instalate pe autovehicule, astfel incat acestea sa fie mai sigure.
Rolul acestor echipamente, unele existente deja pe anumite modele de autovehicule ca dotare optionala, va fi acela de a preveni, printre altele, si accidentele cauzate de oboseala sau pe fondul unei alcoolemii ridicate.
Pentru ca 20% dintre accidentele rutiere produse pe soselele europene sunt cauzate de oboseala, pe viitor toate autovehiculele care vor circula in spatiul comunitar vor trebui sa fie dotate cu un sistem de alerta privind oboseala soferulu. Tehnologia de siguranta care poate preveni accidentele in cazul somnolontei la volan se bazeaza pe sisteme care urmaresc comportamentele soferilor sau folosesc camera de luat vederi care filmeaza soferul pentru detectarea gesturilor precum motaitul.
Daca sistemul detecteaza faptul ca soferul motaie sau daca automobilul nu pastreaza o traiectorie rectilinie atunci automobilul poate sa se franeze automat, obligand soferul sa traga pe dreapta.
Sistemele de franare automata vor intra in functiune si atunci cand automobilul depaseste limita de viteza admisa pe drumul pe care se circula. Adaptarea inteligenta a vitezei se va realiza printr-un sistem care monitorizeaza constant viteza autovehiculului si limita de viteza de pe drumul pe care se ruleaza. Cu cat limita admisa este depasita cu o viteza mai mare, cu atat sansele ca sistemul sa intervina prin franare automata sunt mai mari.
Pana sa ajunga sa adoarma la volan sau sa poata depasi limita de viteza, soferul trebuie sa "dovedeasca" automobilului ca nu este in stare de ebrietate. Pe viitor, automobilele, in special cele de