În cadrul analizei de risc se vor obţine şi stoca date de la Fisc, Carte Funciară, Înmatriculări Auto, autorităţi şi instituţii publice sau de interes public şi chiar bănci
Situaţia fiscală personală stabilită cu ajutorul autorităţilor naţionale sau internaţionale se compară cu veniturile declarate de contribuabili sau de plătitorii de venit
Verificările se fac până la rude sau afini de gradul al III-lea inclusiv
Ministerul Finanţelor Publice se grăbeşte să supună discuţiilor din cadrul Comisiei de Dialog Social un proiect de Hotărâre pentru aprobarea Normelor Metodologice privind procedura de analiză de risc în vederea verificării fiscale prealabile a persoanelor fizice. Proiectul, postat pe site-ul ministerului în urmă cu numai 6 zile, prevede obligativitatea autorităţilor publice, a instituţiilor publice şi de interes public de "a facilita accesul autorităţilor fiscale la bazele de date deţinute şi de a furniza, la cerere, orice informaţie necesară îndeplinirii atribuţiilor fiscale specifice reglementate de procedura din anexa prezentei hotărâri".
Altfel spus, toate instituţiile care deţin date despre averea persoanelor fizice, Fisc, Carte Funciară, Direcţia de Permise şi Înmatriculări Auto, Poliţie, bănci etc. vor fi obligate să pună la dispoziţia Autorităţii Naţionale pentru Administrare Fiscală toate datele cerute.
Potrivit proiectului de Norme Metodologice, organele fiscale vor identifica riscurile de nedeclarare a veniturilor impozabile ale persoanelor fizice prin stabilirea surselor de date şi culegerea acestora, informaţiile astfel obţinute fiind structurate în vederea analizei de risc în urma căreia se stabilesc caracteristicile persoanelor fizice cu potenţial risc de nedeclarare.
Cum se culeg informaţiile
După ce s-au stabilit instituţiile cărora li se vor cere datele persoanelor fizice, ANAF cule