Constructia autostrazii Transilvania s-a transformat de ceva vreme intr-un joc de ping-pong trist intre Bechtel – compania responsabila pentru aceasta constructie – si Guvernul Romaniei. Fiecare parte se acuza reciproc de nerespectarea contractului si in concluzie, la sapte ani de la semnarea contractului, s-a construit undeva in jur de 10% din totalul autostrazii. Daca relatia dintre Bechtel si Guvern continua in felul acesta, sunt toate sansele ca pana in 2030 sa fie gata si autostrada.
Premierul Emil Boc afirma recent la Cluj ca “Autostrada Transilvania nu se poate face la orice pret, sunt bani publici” (1) . Mai mult, domnia sa sustinea ca “Bechtel trebuie sa cada de acord cu compania CNADNR si Ministerul Transporturilor in ceea ce priveste preturile pentru ca, sunt convins, lucrarile trebuie sa continue, pentru ca, de departe, autostrada este un obiectiv al Guvernului si al coalitiei, dar cu respectarea legii, caci nimeni nu poate fi mai presus de lege, inclusiv Bechtelul” (2) . Din punct de vedere al unui om politic, afirmatiile sale sunt cat se poate de pertinente, cu un mesaj foarte clar: banii publici trebuie foarte bine gestionati, spiritul legii trebuie respectat in Romania , nu se fac exceptii pentru nimeni s.a.m.d.
Pe de alta parte, cat de mult sunt aceste afirmatii ale Premierului in ton cu realitatea si cat sunt ele de pragmatice pentru rezolvarea acestui impas in care ne aflam vis-à-vis de constructia Autostrazii Transilvania?
Contractul
In primul rand, sa ne reamintim ca acest contract a fost controversat inca de la inceput: acordarea contractului pentru constructia autostrazii fara o licitatie publica, care sa ofere mai multor concernuri oportunitatea de a concura si a-si prezenta oferta cea mai buna a fost o greseala enorma. Motivul invocat la momentul respectiv – de intarziere a inceperii lucrarilor cu sase luni daca s-ar