"Silviu Purcărete sau Privirea care înfăţişează", iată titlul cărţii pe care criticul Oltiţa Cîntec a publicat-o în acest an la Fundaţia Culturală "Camil Petrescu" – Revista Teatrul azi prin Editura Cheiron. Este o reuşită a autoarei dacă ne gândim că acest deplin creator lasă, în foarte rare cazuri, ca un critic de teatru să fie martor la realizarea unui spectacol de-al său. Mai mult decât atât, nu prea acordă interviuri.
Pornind de la prezenţa sa la repetiţiile spectacolului "Uriaşii munţilor", lucrat de Purcărete în 2009 la Teatrul Naţional din Iaşi, Oltiţa Cîntec atenţionează cititorul că lucrarea este doar un eseu despre stilul de lucru al cunoscutului artist, şi nu o monografie de regizor şi nici una de spectacol, căci "Purcărete are încă multe de spus în estetica spectacolului teatral", iar montarea de la Iaşi "nu a reuşit cariera lui «Ubu Rex cu scene din Macbeth», «Danaidele» ori «Phaedra»".
Cartea este totuşi foarte interesantă şi utilă, autoarea creionându-i lui Purcărete un caracter artistic verosimil "din mai multe linii", selectând să arate despre alegerea unui text, dramatic sau literar, şi tratarea lui scenică, despre echipa de realizatori şi lucrul cu actorii, despre spaţiu, muzică, lumini, despre organicitatea spectacolului.
Concentrându-şi analiza pe asemenea direcţii, Oltiţa Cîntec a făcut "observaţii şi consemnări directe", material documentar fiindu-i, după cum spune, o bibliografie de referinţă, cărţi şi periodice, declaraţii directe ale câtorva dintre cei cu care Purcărete a colaborat şi colaborează îndeaproape. Ea a inserat şi precedentele ei referiri la montările creatorului. Există şi lista spectacolelor de teatru şi de operă realizate de Silviu Purcărete. La capitolul Album au intrat în jur de 140 de fotografii: secvenţe din spectacole şi câteva portrete ale regizorului.
Din această carte, cititorul poate a