1. Primul obiectiv: sa nu se afle calitatea precara a educatiei, la toate nivelurile si ciclurile de invatamant, pentru a nu periclita salariile celor aproximativ 11.000 de functionari din minister si structurile subordonate, pentru existenta carora statul cheltuie circa 200 milioane de euro anual.
Exista, totusi, cel putin 3 evaluari care pun diagnostice clare invatamantului romanesc :Raportul Miclea : invatamantul romanesc este ineficient, nerelevant, inechitabil şi deslabă calitate.Evaluarea EDU CER : invatamantul romanesc este incremenit in paradigma comunista a ultimilor 30-40 de ani.Aprecierea SAR: invatamantul romanesc este fabrica auohtona de mediocritate.
Pentru realizarea acestui obiectiv sunt relevante cel putin 3 actiuni :
a. Blocarea evaluarii externe a calitatii educatiei. Asa cum cere directiva Uniunii Europene aceasta evaluare trebuie realizata de catre agentii independente, de terta parte. Desi Legea 87/2006 prevede acelasi lucru, evaluarea calitatii educatiei se face in continuare la furnizor, adica de catre minister si structuri sau agentii subordonate acestuia.
b. S-au desfiintat testele nationale, care, mai ales in ultimii ani, dadeau o masura mai exacta a calitatii educatiei in gimnaziu si au fost inlocuite cu tezele unice, care nu mai arata nimic.
c. Bacalaureatul, prin modul de organizare, conduce la procente de promovare de peste 90%, dupa cele doua sesiuni, in timp ce in Franta procentele de promovare nu trec de 60-70%. Intre judete se inregistreaza diferente la procentele de promovare de 30-40 puncte, diferente ce sfideaza legile statisticii.
d. Nu se realizeaza studii credibile, de terta parte, avand ca tema adecvarea invatamantului la piata muncii.
2. Al doilea obiectiv : drum intins, pentru toti elevii, spre studiile superioare, pentru care platesc taxe din greu, dar din care, foarte multi se aleg