Consumatorii casnici își pot schimba furnizorul de energie electrică... doar pe hârtie
Teoretic, piaţa energiei electrice s-a liberalizat din 2007. În 2009, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat Ordinul nr. 88 care stabileşte metodologia prin care un consumator de energie poate să îşi schimbe furnizorul de electricitate. Practic, doar firmele - consumatorii industriali - pot să îşi schimbe mai uşor furnizorul de electricitate, în timp ce pentru consumatorii casnici este aproape imposibil să poată opta pentru alt furnizor în afara celui de acum. Pe piaţa energiei există monopoluri reglementate pe care ANRE le consideră „monopoluri naturale“. Adică, statul a stabilit aşa-numiţii furnizori impliciţi, în număr de şapte pe toată ţara. Fiecare dintre ei acţionează pe o anumită zonă, pe care o domină. În zona de sud a ţării, furnizorul de energie implicit este CEZ, compania deţinând supremaţia pe segmentul consumatorilor casnici. În zona concurenţială (la firme) sunt deja mai mulţi furnizori prezenţi, iar cererea din partea companiilor pentru înlocuirea celor care furnizează curent electric este mai mare.
Dar cum ar putea o persoană care locuieşte la bloc să încheie un contract cu altă firmă care să-i livreze energia, când reţeaua de distribuţie este una singură pentru toţi locatarii? Sau cât de mult poate scădea tarifele alt furnizor care trebuie să încheie un contract de distribuţie tot cu actualul furnizor. GdS explică aceste aspecte în cele ce urmează.
Ce spune legea
Din punct de vedere al legislaţiei, lucrurile sunt clare. În primul rând, după ce contactaţi alt furnizor de energie, trebuie să îl anunţaţi pe cel actual. Potrivit Ordinului preşedintelui ANRE nr. 88/2009 „pentru schimbarea furnizorului, consumatorul de energie electrică este obligat să notifice furnizorului actual încetarea contra