Elevii români au mari probleme când li se cere să citească un text; ei nu sunt în stare să înţeleagă sensul cuvintelor pe care abia le descifrează. Potrivit unei cercetări a Comisiei Europene, tinerii români stau cel mai prost la capitolul analfabetism dintre toţi europenii.
Elevii români au un nivel scăzut al competenţelor de citire, arată cel mai nou studiu anual al Comisiei Europene privind competenţele elevilor de pe continent. Nu doar că elevii stau prost la citit, dar în şcolile româneşti lipsesc şi specialiştii care să le ofere copiilor rămaşi în urmă sprijin pentru a recupera decalajele. Cercetarea arată că peste 40% din adolescenţii de 15 ani şi peste 38% din elevii de clasa a IV-a citesc cu dificultate.
Acest lucru înseamnă că românii pot cu greu să înţeleagă ceea ce citesc mecanic: ei localizează o singură informaţie într-un text şi pot identifica doar subiectul principal. Studiul arată că tinerii români nu pot să facă mai mult de o conexiune între o informaţie pe care o găsesc în textele citite şi cunoştinţele din viaţa de zi cu zi sau nici măcar nu pot realiza acest lucru. Cercetarea mai arată că 41% din elevii români au acasă mai puţin de 10 cărţi.
40% dintre adolescenţii români, în vârstă de 15 ani, citesc cu foarte mare dificultate. De unde crezi că ar trebui să înceapă lupta împotriva analfabetismului şi care sunt soluţiile?
Băieţii au probleme mai mari
Potrivit aceluiaşi studiu, băieţii sunt de două ori mai predispuşi decât fetele să aibă probleme cu cititul la nivelul întregului continent, însă cele mai mari diferenţe au fost înregistrate în România, Franţa, Portugalia şi Suedia. Pe o altă scală a cercetării, elevii din România şi Bulgaria stau mai prost la acumularea de cunoştinţe decât colegii lor din ţările europene. În aceste două ţări, procentele sunt cu 60% mai mici decât în ţările europen