Dublarea sau chiar triplarea numărului kilometrilor de autostradă le va aduce românilor și o taxă. Deocamdată nu se știe care va fi valoarea taxei, dar ea va fi introdusă pe toate autostrăzile.
Capital: Zilele trecute ați efectuat o vizită la Budapesta pentru semnarea acordurilor interguvernamentale româno-ungare privind conexiunea autostrăzilor de pe Coridorul IV și Autostrada Transilvania. Când estimați că vom putea circula pe cele două „autostrăzi legate“?
Anca Boagiu: În ceea ce privește Nădlac-Arad, care este situată pe coridorul IV paneuropean, termenul comun româno-ungar pentru finalizarea lucrărilor este sfârșitul anului 2013. În cazul autostrăzii Borș (Autostrada Transilvania, n.r.), cea care face legătura la Săntaul Mare cu M4, vom putea spune termenul de îndată ce va fi finalizată procedura de rediscutare a clauzelor contractului cu Bechtel.
Capital: Ați reușit ca în lunile mai și iunie să semnați o parte din contractele de pe coridorul IV. Cu toate acestea, gradul de absorbție al fondurilor UE pe POS-T este cel mai mic. La cât credeți că va ajunge la finele anului?
AB: În momentul în care am intrat în acest minister, aveam o rată de absorbție de 1,7%. Și nu trebuie uitat faptul că, din nefericire, unii, care astăzi comentează voluptuos, au stat pe 5,7 miliarde de euro alocate infrastructurii de transport fără să facă nimic timp de doi ani. Programul operațional practic a fost acreditat numai în 2009 și, din nefericire, abia la sfârșitul lui 2010 am lansat și am încheiat o parte dintre licitații, iar, așa cum bine ați menționat puțin mai devreme, în mai și în iunie, am semnat contractele pentru autostrăzi. Am putea spune că, în momentul în care am făcut noi analiză, din cele 5,7 miliarde de euro care existau doar pe hârtie în septembrie, erau semnate contracte de achiziție de 664 de milioane de euro, iar în ultimele