Numai două companii autohtone au cumpărat anul trecut afaceri în alte state. În 2010, piaţa locală de fuziuni şi achiziţii a scăzut cu 66% faţă de 2009. Criza şi-a pus amprenta pe planurile de extindere ale companiilor româneşti. În 2010, doar Petrom şi Policolor au achiziţionat participaţii majoritare la firme străine.
Doar 25 de tranzacţii. La atât se rezumă o istorie de opt ani (2003-2010) a expansiunii externe a companiilor româneşti. „Din numărul total de tranzacţii efectuate între companiile locale şi cele străine, achiziţiile făcute de firmele româneşti peste hotare reprezintă numai 4%", spune Florian Teleabă, consultant al A.T. Kearney.
Iar criza a tăiat serios din apetitul pentru expansiune regională al jucătorilor locali. În 2010, doar Petromul şi Policolor au finanţat preluarea unor afaceri externe în Kazahstan, respectiv în Bulgaria. Însă, de-a lungul timpului, companiile româneşti au bifat achiziţii importante şi din punctul de vedere al sumelor investite. În 2007, Prime Group a cumpărat întreg pachetul de acţiuni al Dong Ah Construction Industrial (Coreea de Sud) pentru circa 504 milioane de euro. Aceasta este de altfel cea mai importantă achiziţie externă cunoscută a unei companii locale, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă A.T. Kearney.
Vezi aici studiul „Repornirea motorului de creştere în România - relevanţa fuziunilor şi achiziţiilor"
Piaţa revine pe plus abia din 2012
O altă tranzacţie semnificativă a fost reprezentată de cumpărarea de către Rompetrol SA, în 2005, a reţelei de benzinării Dyneff SA, pentru 120 de milioane de euro. Consultanţii companiei indică şi principala piaţă-ţintă a capitalului românesc, aproape un sfert din tranzacţiile de acest fel vizând Italia, sumele alocate nefiind însă unele considerabile (vezi tabelul). Anul trecut, piaţa autohtonă de fuziuni şi achiziţii s-a