- Comentariu - nr. 822 / 13 Iulie, 2011 - Interviu cu conf. univ. dr. IOAN JUDE, sociolog - Starea de fapt a invatamantului romanesc, care asa cum remarca ministrul de resort, reflecta societatea romaneasca, demonstreaza ca atat ea, cat si educatia scolara sunt "la pamant”, sunt intr-o profunda criza, fapt ce impune cu necesitate, o schimbare, care in termeni mai pretentiosi si tendentiosi se numeste reforma. Fac aceasta afirmatie, deschizand un dialog pertinent cu dumneavoastra, domnule conferentiar universitar, apeland la calitatea de teoretician si practician in domeniul invatamantului, dublat de spiritul analitic al sociologului. Asadar, o prima intrebare: sustineti afirmatia vremelnicului demnitar? - In modul cel mai transant si responsabil, confirm cele afirmate de ministrul Daniel Funeriu, mai mult decat atat subliniez faptul ca rezultatele obtinute in aceasta sesiune de bacalaureat nu reflecta pe deplin realitatea scolara, ea fiind mult mai dezastruoasa sub raportul obiectivelor educationale, scoala avand misiunea de a forma cetateni si profesionisti responsabili, si nu doar pretinsi specialisti, fie ei "tinichigii si ospatari”, ceea ce inseamna mult mai mult decat competente, oricat de diverse si complexe ar fi acestea. Dar inainte de a incerca radiografierea sistemului de invatamant, dati-mi voie sa delimitez semantica celor doua concepte din titlul articolului, cel deesec si insucces scolar, la care l-as adauga si pe cel de optim educational. Demers teoretic pe care l-am realizat de fapt in lucrarea de referinta, "Psihologia scolara si optim educational” (E.DP.,2002), si unde am definit esecul scolar ca fiind insuccesul permanentizat ce tine mai mult de grup, organizatie, institutie. In ultima instanta, de sistem, fiind deci structural si contextual, decat de individ, care se confrunta cu rezultate scolare ce tin de succes sau insucces, in cazul nostru f