- Social - nr. 822 / 13 Iulie, 2011 Zilele acestea, in timp ce Ion Creteanu preda, in al doilea an consecutiv, cursuri de cobza la Muzeul Satului, primesc de la o prietena un telefon prin care ma anunta ca se afla in Oradea, unde a participat la Festivalul anual intitulat "Zilele Municipiului Oradea”. Motivul telefonului era un fapt care a intrigat-o: printre "prestatorii” artistici ai festivalului era si o trupa maghiara de muzica medievala, printre care se afla si un… cobzar. L-a intrebat pe respectivul cum se numeste instrumentul la care canta, iar acesta i-a spus ca e o COBZA UNGUREASCA. Intrigat, la randul meu, am rugat-o sa-i faca o poza cu telefonul si sa mi-o trimita. Iat-o: Acuma stau si ma intreb: de ce s-o fi numind acest instrument "cobza ungureasca” si de cand? Eu stiam ca se numeste COBZA si atat. Si ca romanii o numeau LIRA TRACA. O fi rebotezat-o baiatul ala, pentru ca o tine pe dreapta?.. Pentru conformitate, iata cum arata instrumentul in mainile unui cobzar adevarat, Ion Creteanu, adica intr-un context mai apropiat de originea lui arhaica… Povestesc faza unui amic si-i cer parerea, intrebandu-l cum sa interpretez "pirateria”: ca pe o ignoranta sau ca pe o viclenie? "Ba – zice –, tu nu vezi ca astia sunt calificati in furtul de identitate? Ni l-au luat pe Iancu de Hunedoara si au zis ca-i ungur. Ne-au luat palinca, ciobanescul mioritic, ne-au luat Harghita si Covasna, rebotezandu-le Tinutul Secuiesc, or sa ne ia bisericile si portile maramuresene si or sa scrie pe ele Made in Hungaria. Ce mai conteaza o cobza in plus sau in minus?”. Amicul meu este istoric si e cam nervos, dar inclin sa-i dau dreptate. Mi-am adus aminte ca, in urma cu cateva luni, semnalam pe CERTITUDINEA ca un calator roman, iubitor de cultura traditionala, a descoperit, in peregrinarile sale prin Ungaria, foarte multe ulcioare ciudate, cu figuri zoomorfe si antropomorfe, care nu