Anul acesta, doar 992 de candidați s-au prezentat la examenul de titularizare. Inspectoratul școlar județean a scos la concurs 1887 de posturi didactice, din care 210 titularizabile.
Cei mai mulţi au participat la examen doar pentru a avea posibilitatea de a preda, ulterior, în baza notei obţinute, ca suplinitori. Este şi cazul Lianei Opriş, de 28 de ani, profesor de educaţie plastică din Constanţa, care dă pentru a treia oară examenul de titularizare, deşi pentru materia ei nu există nici măcar un post titularizabil.
„Şansele de titularizare pentru cei care au materii cu predare de o oră pe săptămână sunt foarte mici“, ne explică ea. Într-un caz fericit, va ocupa o normă ca suplinitor calificat, cu catedră în trei şcoli, pe fracţii de normă cu viabilitate redusă, de numai un an. Anul trecut, primul clasat la istorie, cu o medie de 9.60, a obţinut o suplinire la Nisipari, Castelu şi Poarta Albă şi două ore la Liceul George Călinescu! Suplinitorul, care este doctor în istorie şi are peste 50 de articole de specialitate, se va prezenta din nou la titularizare, în speranţa unui post mai bun.
Sunt foarte puţine normele formate într-o singură şcoală. Dacă totuşi există, acestea sunt fie în mediul rural, fie către extremităţile judeţului (de exemplu, 1 post de biologie la Grup Şcolar Ostrov). Cele mai multe norme sunt făcute din bucăţi şi acoperă 2-3 şcoli. În cazul suplinitorilor, orele nu au viabilitate sau fac parte din catedre rezervate.
Învăţătorii şi educatoarele sunt, din acest punct de vedere, privilegiaţi: norma lor este într-o singură şcoală, respectiv grădiniţă.
Citește în cotidianul de astăzi despre nemulțumirile profesorilor care au susținut la examenul de titularizare!