Cândva renumite pentru calitatea lor, vinurile produse de Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Biotehnologii în Horticultură Stefănești sunt refuzate de hipermarketuri, pentru că linia de îmbuteliere rudimentară nu garantează, în ochii întreprinzătorilor, calitatea produsului.
Declinul Stațiunii Ștefănești și, implicit, al brandului care din 1959 făcea cinste județului cu vinurile premiate în țară și străinătate (Fetească Albă, Sauvignon și Riesling italian, Feteasca Neagră, Cabernet Sauvignon, Merlot , Burgund Mare Tămâioasa Românească sau Muscat Ottonel) a început prin ’90. Până în 2008, unitatea (devenită, între timp, Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Biotehnologii în Horticultură) a intrat de-a dreptul în colaps. Asta ca urmare a scoaterii ei la mezat pe bucăți, de catre AVAS.
“În ultimii 20 și ceva de ani am văzut cu ochii mei cum stațiunea asta se distruge, încetul cu încetul. Institutul, cândva emblema localității, abia se zbate să mai supraviețuiască.”, spune Dorin Bărbuceanu, primarul orașului Ștefănești.
Firme căpușă au nenorocit brandul
Prin ’96 -’97, câțiva băieți deștepți au început să îmbutelieze sub eticheta brandului local, dar cu știința celor care țineau frâiele unității, vinuri proaste, produse care pe unde și vândute ca vinuri nobile de Ștefănești. Povestea a continuat până în 2000.
„Căpușarea aceasta a făcut ca oamenii să nu mai aibă încredere în vinul nostru. S-a văzut repede că vinul vândut sub aceeași etichetă nu mai seamănă cu ce-a fost odată. Vânzările au scăzut iar lucrurile au mers din ce în ce mai prost.”, rezumă ing.C-tin. Tănăsescu, cel care din 2009 conduce INCDBH Ștefănești.
Un cerc vicios
Căderea brandului și managementul defectuos au dus la cumularea, în timp, a unor datorii uriașe. Între 2006 și 2008, Institutul de la Ștefănești a fost executat sil