În perioada comunistă, au existat mai multe campanii împotriva naţionalismului, zis „burghez moldovenesc". Una a fost în anii '80.
Specificul campaniei lansate la începutul anilor '80 era legat de contextul în care are loc înfiriparea unei intelectualităţi locale care devine din ce în ce mai conştientă de efectele nefaste ale rusificării asupra moldovenilor români şi discriminările care au loc în plan economic, politic şi social. Identitatea naţională a elitelor moldovene este influenţată şi de rolul crescând jucat de posturile de radio străine, dar şi de fluxul sporit al turiştilor de peste hotare, inclusiv din România, care vizitează RSSM, aducând literatură „subversivă".
La începutul anilor 1980, regimul comunist sovietic intră într-o criză endemică din care nu îşi va mai reveni. America lui Reagan provoacă Uniunea Sovietică prin lansarea programului „războiului stelelor".
„O MANIFESTARE A LUPTEI DE CLASĂ"
Dar cea mai mare provocare cu care se confruntă Moscova în această perioadă este internă şi ţine de neputinţa de a asigura o creştere economică durabilă şi democratizarea societăţii. Cresc nemulţumirile populaţiei, iar regimul, în loc să găsească soluţii, caută să identifice şi să lupte împotriva duşmanului intern, a „naţionaliştilor", în cazul RSSM.
Astfel, la 3 august 1982, Biroul Politic al Partidului Comunist al Moldovei adoptă decizia „Despre manifestările naţionaliste în republică şi măsurile în vederea consolidării educaţiei ideologico-politice şi internaţionaliste a oamenilor muncii". Împrumutând un limbaj de tip stalinist, conducerea comunistă de la Chişinău stipulează că societatea sovietică a intrat într-o nouă fază a construcţiei comunismului şi, în legătura cu aceasta, are loc manifestarea unor nemulţumiri ale unor segmente ale populaţiei care nu sunt de acord cu progresele înregistrate.
Aceste nemulţumiri sunt alim