Într-un raport transmis şefilor judeţului, oficialii Comisiei Europene au spus că pot finanţa aerogara doar cu 8 milioane de euro. Pentru a accesa aceste fonduri, autorităţile ar trebui să depună un proiect în acel mai scurt timp, însă abia lucrează la documentaţie.
Din 2007 până în prezent, şefii Consiliului Judeţean (CJ) s-au chinuit să intre în posesia tuturor terenurilor din jurul Aeroportului, au plătit studii scumpe pentru a afla cum să facă proiectul şi s-au certat pe tema finanţării.
În cele din urmă, edilii au convenit că nu vor face un proiect de 200 de milioane de euro, cum trebuia iniţial, ci unul de 60 de milioane de euro. Singura formă externă de ajutor este o finanţare de la Uniunea Europeană (UE) de 8 milioane de euro. Comisia Europeană a transmis ieri la CJ schema de ajutor privind finanţarea investiţiilor la 15 aeroporturi regionale din ţară, asigurată prin Programul Operaţional Transport. Valoarea totală se ridică la 150 de milioane de euro, din care 41 de milioane din Fondul European de Dezvoltare Regională şi restul din fonduri naţionale.
Aeroportul Iaşi este nerentabil
UE finanţează astfel doar construirea, modernizarea sau extinderea pistei, a căilor de rulare, a platformelor, turnurilor de control şi instalaţiilor aferente, fără terminale sau alte activităţi comerciale.
Comisia Europeană a estimat că necesarul de investiţii la Aeroportul Iaşiul se ridică la 20 de milioane de euro, din care poate aloca doar 40%. „Maxim 8 milioane de euro primeşte Iaşiul. Comisia nu va accepta în ruptul capului să dea mai mult. Trebuie să vedem ce măsură urgentă trebuie luată şi cred că o parte din finanţare trebuie să o suportăm noi. Am 40 de milioane de euro pe care i-am strâns din buget, restul va trebui să-i împrumutăm“, a spus Constantin Simirad, preşedintele CJ. „Autorităţile române au clarificat faptul că toate aeroporturile r