Marile companii care deţin peste 40% din piaţa pe care activează trebuie să fie mult mai atente de acum înainte în privinţa modalităţii în care îşi desfăşoară operaţiunile.
Aceasta deoarece noua Lege a concurenţei introduce prezumţia de poziţie dominantă pentru companiile care au cote mai mari decât acest nivel. „În practica europeană nu există o astfel de prezumţie, ci trebuie analize suplimentare pentru a demonstra poziţia dominantă", a susţinut Alexandra Gătej, reprezentant al Camerei de Comerţ Româno-Americane, în cadrul unui seminar de profil organizat de Mediafax.
Prezent la eveniment, Valentin Mircea, membru al plenului Consiliului Concurenţei, a precizat că această prevedere a noii legi s-a născut într-un context economic românesc, diferit de ceea ce se întâmplă acum la nivel european.
„Cu greu putem spune că economia românească este una concurenţială. Poziţie dominantă nu înseamnă neapărat că acea companie e acuzată de ceva, ci este o atenţionare să fie foarte atentă la ceea ce face. Companiile mari pot greşi mai des, astfel că trebuie să-şi ia în serios deciziile interne", a explicat Mircea. El a subliniat că o companie poate avea şi 100% din piaţă, dacă a fost corect câştigată.
Contează impactul în piaţă
La rândul său, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a arătat că noua Lege a concurenţei, publicată luni în Monitorul Oficial, era necesară pentru preluarea unor prevederi europene, dar şi pentru simplificarea procedurilor de lucru în acest sistem.
„În investigaţiile noastre, trebuie să ne uităm mai mult la impactul economic din piaţă, iar acest lucru ne va ajuta să lucrăm mai repede. Primim din ce în ce mai multe plângeri, ceea ce înseamnă că lumea conştientizează rolul nostru", a mai spus Chiriţoiu.
Alte prevederi ale noii legi vizează suspendarea amenzilor doar după ce compania plă