Arhitectul George Mario Kuibuş spune că prima regulă constă în „scanarea“ corectă a situaţiei şi a clientului, iar a doua, în încrederea pe care proprietarul o are în specialist. Arhitectul bucureştean arată că percepţia noastră faţă de casă nu s-a schimbat fundamental, ci doar accidental. Cel mai mult ne pasă de preţ şi de rapiditatea execuţiei.
„Adevărul": Cum aţi caracteriza modul în care aleg românii să-şi personalizeze spaţiul de locuit?
George Mario Kuibuş: În mare parte, românii acţionează superficial, nu văd contextul şi detaliile lucrurilor. De asemenea, încearcă să-şi facă singuri lucrurile care ţin, de multe ori, de specialişti - arhitecţi, urbanişti, peisagişti etc. Astfel, percepţia românilor faţă de casă nu s-a schimbat fundamental, ci doar accidental, şi asta fără a fi ceva conştientizat cultural. Pentru ei, sunt mai importante preţul şi rapiditatea execuţiei decât planificarea acţiunii şi atitudinea culturală coerentă. Lipsa unui arhitect/designer de interior bine ales a dus la popularizarea sportului naţional „Amenajarea casei după ureche". În plus, ne stă în reflex să copiem „soluţii" de la vecini sau de la prieteni. În alte ţări, cei care vor să-şi construiască propria casă studiază mult şi bine variantele, contextele şi au grijă ca amplasarea, dimensiunea şi forma propriei case să se integreze corect în contextul dat al oraşului.
Întreg spaţiul trăieşte sub semnul caleidoscopului
În ce măsură românul crede că se pricepe la amenajarea locuinţei de capul lui aşa cum se pricepe la fotbal şi la politică?
Într-o foarte mare măsură. Iar această nefericită generalizare ţine de educaţia imprimată încă din grădiniţă şi care duce la incapacitatea de a vedea sensul parcurgerii unor paşi bine definiţi, până când se ajunge la o soluţie. Schimbând obiectivele şi principiile de bază în educaţie vom reuşi