Cea mai valoroasă dintre maşinile de epocă existente în colecţiile gălăţene e un "Dion Bouton" model 1898. Automobilul a aparţinut unui consul occidental care a activat în cadrul Comisiei Europene a Dunării, al cărui sediu era la Galaţi. Automobilul a fost restaurat în anii '80 la combinatul siderurgic. Valoarea sa e apreciată la peste 800.000 de euro, echivalentul a două Maybach-uri. Preţul de catalog al limuzinei este puţin peste 500.000 de euro, dar japonezii de la Toyota au oferit aproape dublu pentru a o achiziţiona, intenţionând să o expună sub un clopot de sticlă în faţa sediului companiei.
Viteză-record de 60 km/oră
Contele Albert de Dion şi colaboratorii săi, mecanicii Georges Bouton şi Trepardoux, au construit primul automobil cu aburi în 1883. Automobilele „Dion Bouton" anticipează autovehiculele cu tracţiune integrală din zilele noastre, roţile din spate fiind acţionate de motorul cu aburi şi transmiţând mişcarea, printr-o curea, roţilor din faţă. Modelul construit în 1884 atingea o viteză de 30 km/h, iar, în 1887, mecanicul Georges Bouton a câştigat cu un astfel de autoturism primul raliu auto organizat oficial în Franţa de revista "Velocipede", viteza cu care a reuşit această performanţă fiind de 60 km/oră.
Automobilul expus la "Casa Cuza" este derivat din modelul de triciclu lansat la 1894 şi care a cunoscut un mare succes de piaţă, fiind produs şi vândut în 21.800 de exemplare. Caroseria modelului din colecţie este neacoperită şi este din lemn de frasin. Roţile cu butuc, janta şi spiţele echipate cu pneuri de 20 de ţoli sunt protejate de aripi arcuite, realizate din lemn de frasin modelat prin fierbere şi presare, iar şasiul este din ţeavă de oţel. Automobilul are trei viteze pentru mersul înainte şi una pentru mersul înapoi, iar frânarea se face pe transmisia cardanică. Pornirea maşinii se face cu ajutorul unei manivele, iar s