Nu m-aş fi gîndit, înainte vreme, că un ghid cultural şi turistic ar putea îndeplini simultan şi funcţia pe care o asumă explicit, şi alta, tacită. Apariţia cărţii Roşia Montană. Cultural and Tourist Guidebook (Bucureşti, 2011, 136 p.) este însă şi armă de luptă a societăţii civile din zona localităţii numite împotriva abuzurilor Statului şi ale mediilor politice româneşti, şi mijloc de propagandă folosit împotriva caracatiţei enorme a unei multinaţionale puse pe exproprieri şi distrugeri – la modul cel mai propriu cu putinţă – ale mediului natural montan din regiune, ca efecte ale proiectului exploatării economice maximale a zonei. Nu în ultimul rînd, prin toate funcţiile pe care le asumă – şi cele afişate, şi cele subînţelese –, volumul, frumos editat pe carton lucios, într-o cromatică de calitate, este un manifest patriotic postmodern, în epoca invaziei (tot la propriu) economice a unei companii străine ce-şi propune nici mai mult, nici mai puţin decît să „radă“ – efectiv – munţii metru cu metru şi să infesteze cu cianuri mediul natural al arealului vizat, oferind compensaţii băneşti şi slujbe actualilor locuitori ai Roşiei. Editorul ghidului este Fundaţia Culturală „Roşia Montană“, iar autorii capitolelor sînt recrutaţi dintre animatorii acestui organism prin care oamenii locului – cei greu de cumpărat, lucizi şi interesaţi de viitorul imediat şi de lungă durată al regiunii – au reacţionat la agresiunea insidioasă, dar extrem de ameninţătoare. Virgil Apostol, Ştefan Bălici, Andreea Chifan, Horia Ciugudean, Eugen Cornea, Gabriela Jurcă, Sorin Jurcă, Ioan Piso, Maria Piso şi Aurel Sîntimbrean sînt toţi membri şi animatori ai fundaţiei pomenite, luptînd din greu cu agresorul pornit pe modificarea peisajului românesc înunul dintre punctele sale de mare bogăţie naturală şi culturală. Încetul cu încetul, mirajul banilor oferiţi drept compensaţie posesorilor de t