Ce au în comun o formaţie rock din New York care vrea să înregistreze un album, un profesor de biologie care doreşte să studieze o specie de păsări din Mexic şi un regizor care are de gând să filmeze un lungmetraj? Nevoia de bani. Mai nou, internetul le oferă posibilitatea să strângă rapid fondurile necesare.
Conceptul este cât se poate de simplu: pe site-uri precum Kickstarter, Indie GoGo sau RocketHub, oricine are un proiect care necesită finanţare - de la muzicieni şi regizori la inventatori, oameni de ştiinţă sau jurnalişti - îşi poate expune proiectul, stabilind suma de bani de care are nevoie şi o dată limită pentru strângerea acesteia. Vizitatorii site-ului pot accesa diferitele proiecte şi, dacă unul li se pare interesant, pot dona bani într-un cont. Odată strânsă întreaga sumă, coordonatorii site-ului o transferă în contul autorului proiectului, care o va folosi pentru realizarea visului său.
La prima vedere, şansele de succes ale unei asemenea întreprinderi pot părea mici; câte persoane ar fi dispuse să dea bani unui necunoscut pentru a realiza un film documentar despre un programator suedez, autorul jocului Minecraft?
Răspunsul este: 3.631. Acesta este numărul persoanelor care au contribuit la strângerea a 210.297 dolari - cu 60.000 mai mult decât costurile estimate de realizatorii filmului.
Iar acest caz nu este nici pe departe unic, ci dimpotrivă. Conceptul de „crowdsourcing", descris de curând pe larg într-un articol din The New York Times, are din ce în ce mai mulţi fani dispuşi să susţină, adeseori cu sume mici, un proiect care li se pare interesant. Desigur, autorii proiectelor se luptă pentru fonduri, oferindu-le posibililor donatori diverse stimulente: de la un rol în figuraţia filmului care urmează să fie făcut la un exemplar semnat al cărţii care urmează să fie scrisă sau chiar, în cazul celor care au finanţat t