Romanii, ungurii si ucrainienii sunt cei mai ingrijorati de reizbucnirea crizei, arata un indicator modern de masurare a perceptiei oamenilor: cautarile pe Google.
Google, compania care detine cel mai mare motor de cautare din lume, a introdus unelte analitice pentru a monitoriza statisticile de pe Internet pentru anumite cuvinte. Acestea sunt reprezentate ca procente din cautarile totale si prin urmare nu sunt influentate de numarul de utilizatori de Internet dintr-o anumita tara.
Analistii grupului austriac Erste, care in Romania detine cea mai mare banca locala, BCR, au vrut sa vada care este sentimentul oamenilor legat de ceea ce se intampla in economie in aceste momente, asa cum arata cautarile de pe Internet.
Datele arata ca o data cu izbucnirea crizei financiare, cautarile dupa cuvantul “credite” au scazut in cele mai multe dintre tari. Din nou, ucrainienii, romanii si ungurii ocupa primele locuri in Europa Centrala si de Est, in timp ce in economiile mai dezvoltate, Germania si Grecia sunt la varful topului. Pe de alta parte, interesul pentru “depozite” a crescut in aproape toate tarile, insa in cazul Romaniei, cresterea este foarte usoara.
Sursa: raport Erste Group
In ceea ce priveste interesul pentru piata imobilara, caderea a fost mult mai puternica in pietele dezvoltate. In Europa Centrala si de Est insa, interesul pentru apartamente a ramas relativ stabil, in pofida unor scaderi temporare pe durata crizei. Cel mai mare interes pentru cautarile dupa cuvantul “apartamente” se vede in Turcia si Slovacia. Ucraina a suferit cel mai mare declin in Europa Centrala si de Est, dar acum si-a revenit aproape complet. Interesul pentru apartamente in Romania, conform cautarilor de pe Google, si-a revenit dupa scaderea din 2008-2009, dar a ramas inca jos fata de celelalte tari din regiune. @N_P