Ministerul Transporturilor a iniţiat două proiecte de hotărâre de guvern privind vânzarea a 20% din Tarom şi CFR Marfă fie pe bursă, fie către un investitor strategic. Restructurarea căilor ferate din România va fi posibilă odată cu acordarea unui ajutor de stat care să permită reducerea datoriilor, susţine ministrul de resort, Anca Boagiu.
Guvernul se pregăteşte de startul privatizărilor în domeniul transporturilor. Ieri, ministerul de resort a postat pe site-ul propriu două proiecte de hotărâre de guvern privind vânzarea unor pachete de 20% din Tarom şi CFR Marfă până la finele acestui an. Potrivit documentului, participaţiile minoritare ale celor două societăţi vor fi fie listate la bursă printr-o ofertă publică iniţială, fie vândute către un investitor strategic. În ceea ce priveşte Tarom, până la finele lunii septembrie va fi selectat consultantul juridic şi banca de investiţii care să gestioneze o ofertă publică iniţială. Totodată, compania va avea management privat începând cu luna decembrie.
Vezi aici nota de fundament pentru proiectul de act normative privind apobarea strategiei de privatizare a TAROM
Ajutoare de stat la CFR
În cazul CFR Marfă, urmează ca privatizarea totală să fie efectuată „atunci când condiţiile de piaţă permit acest lucru", se arată în nota de fundamentare. În negocierile cu FMI, Guvernul s-a angajat să ia măsuri pentru eficientizarea companiilor feroviare, printre care reducerea personalului şi majorarea tarifelor, şi să vândă acţiuni deţinute de stat la mai multe companii, printre care CFR Marfă şi Tarom. Situaţia companiilor de căi ferate din România este dramatică, ele acumulând datorii totale care echivalează cu 1,5% din PIB-ul ţării.
„Companiile de căi ferate au fost subiectul unei analize profunde. Lucrăm la un program de restructurare coroborat cu un program de ajutor de stat astfel încât să