„The Economist“ a lansat o amplă dezbatere despre rolul noilor tehnologii în evoluţia presei. Susţinătorul internetului crede că acesta nu a făcut decât să democratizeze presa, în timp ce combatantul e de părere că noile tehnologii au afectat bunul mers al meseriei.
În plin scandal al grupului News Corporation, condus de magnatul Rupert Murdoch, publicaţia „The Economist" lansează, dintr-o pură coincidenţă, o dezbatere despre cum a transformat internetul presa scrisă şi meseria de jurnalist. Jay Rosen (analist media, profesor de jurnalism şi scriitor) se bate în argumente cu Nicholas Carr (scriitor şi bloger). Nu e greu de observat că trăim o perioadă în care presa este consumată diferit faţă de acum 20 de ani. Spre exemplu, ştirile despre dezastrul făcut de tsunamiul din Japonia au fost însoţite de zeci de înregistrări realizate de amatori. Informaţiile despre atacurile teroriste din Mumbai (2008) au fost transmise, în timp real, pe platforma Twitter.
Cererea pentru presa de calitate, mai mare?
Jay Rosen şi Nicholas Carr au scris pe site-ul economist.com câte o pledoarie despre jurnalismul în era internetului cu bune şi cu rele. Primul consideră că era internetului nu a făcut decât să democratizeze presa, iar cel de-al doilea e de părere că noile tehnologii au afectat bunul mers al meseriei de jurnalist. Totuşi, cei doi specialişti sunt conştienţi de faptul că dezvoltarea presei pe internet a dus la micşorarea redacţiilor marilor ziare, ceea ce a însemnat o mai slabă acoperire a subiectelor.
Potrivit lui Carr, numărul jurnaliştilor din Statele Unite care se ocupau de zona guvernamentală s-a diminuat cu o treime din 2003 până în 2009. Totodată, acoperirea mediatică a evenimentelor internaţionale a început să se diminueze, mai argumentează Nicholas Carr. În ultimul deceniu aproape 20 de ziare americane şi-au închis birourile din străinăta