În ultimii opt ani, doar două companii româneşti au făcut achiziţii de afaceri în Republica Moldova. Anul trecut - niciuna. Specialiştii spun că de vină este criza, dar şi orientarea spre cumpărarea de activităţi economice pe alte pieţe.
Numai două companii româneşti au cumpărat în perioada 2003-2010 afaceri în Republica Moldova, potrivit studiului „Repornirea motorului de creştere în România - relevanţa fuziunilor şi achiziţiilor", realizat de compania de consultanţă A.T. Kearney.
E vorba de tranzacţia din anul 2007 prin care compania Neogen a cumpărat portalul Faces.md şi de achiziţia în anul 2008 a întreprinderii MoldInterGaz de către Rompetrol Gas.
Doar 25 de tranzacţii în opt ani
Valoarea tranzacţiilor însă nu a fost dezvăluită. Ambele achiziţii au făcut parte dintr-un plan de extindere regională a companiilor româneşti, iar la ele a contribuit şi faptul că aveau manageri şi fondatori din ţara noastră. De exemplu, în cazul Neogen, Călin Fusu, şeful companiei, este născut în Republica Moldova, iar în cazul Rompetrol Gaz, unul din vicepreşedinţii grupului Rompetrol era la acea vreme ex-premierul Ion Sturza.
Analiştii au numărat doar 25 de tranzacţii în istoria de opt ani a expansiunii externe a companiilor româneşti. „Din numărul total de tranzacţii efectuate între companiile locale şi cele străine, achiziţiile făcute de firmele româneşti peste hotare reprezintă numai 4%", spune Florian Teleabă, consultant al A.T. Kearney.
Principala piaţă-ţintă a capitalului românesc este Italia, aproape un sfert din tranzacţiile de acest fel vizând această ţară.
Cea mai importantă achiziţie externă cunoscută a unei companii româneşti a avut loc în 2007, când Prime Group a cumpărat pachetul de acţiuni al Dong Ah Construction Industrial din Coreea de Sud pentru circa 504 de milioane de euro. Experţii susţin că liderii români de afaceri treb