Proprietarii de IMM-uri din România sunt majoritatea bărbaţi, au o vârstă medie de 41 de ani, studii superioare, sunt căsătoriţi şi au copii.
Este bărbat cu studii superioare, are 41 de ani, e căsătorit şi are copii. Acesta este, pe scurt, portretul-robot al întreprinzătorului român, conform unui sondaj efectuat de Consiliul Naţional al IMM-urilor în rândul a 1.723 de firme mici şi mijlocii. Bărbaţii deţin majoritatea în lumea afacerilor autohtone cu o pondere de 65,56%.
România stă totuşi mai bine decât media UE în ceea ce priveşte participarea femeilor la mediul de afaceri. Dacă media europeană este de 25% de manageri femei, la noi ponderea femeilor care au afaceri este de 34,44%, potrivit rezultatelor sondajului, publicate în Carta Albă a IMM-urilor, ediţia 2011.
"La o asemenea structură a contribuit şi faptul că procentul persoanelor de sex feminin care urmează studii superioare este superior celor de sex masculin", explică realizatorii studiului.
Familia, benefică afacerilor
Aproape şase din 10 mici întreprinzători din România au absolvit studii universitare şi postuniversitare. Studii de doctorat au numai 2% din total, procent similar celor care s-au aventurat să facă afaceri având numai studiile elementare finalizate. Circa 35% dintre antreprenorii români şi-au făcut o firmă având la bază numai liceul absolvit.
Datele din sondaj arată că oamenii de afaceri de la noi nu sunt interesaţi să se perfecţioneze prin traininguri. Doar 5,17% dintre ei au urmat diferite cursuri în România şi numai aproape 2% în străinătate.
Majoritatea (76,34%) din antreprenorii români sunt căsătoriţi şi numai un sfert nu şi-au întemeiat o familie. Totodată, peste două treimi dintre aceştia au copii. 34% au un singur copil, 31,55% au doi copii, iar circa 4% au mai mult de doi copii. Circa 30% dintre oamenii de afaceri nu au copii. Autorii studiul