În prezent, rețeaua națională de autostrăzi se ridică la numai 313,5 km, ceea ce ne poziționează printre ultimele locuri în Europa. Proiectele aflate în derulare plus cele pentru care au fost semnate contractele în lunile mai-iunie ne majorează rețeaua autostrăzilor la 845 km, care ar trebui să fie gata în cinci ani, așa cum a declarat, pentru Capital, ministrul transporturilor, Anca Boagiu. Dar, prin "autostrăzile viitorului", România va ajunge pe "harta țărilor vestice" cu o lungime de 2.000 km de autostradă. Este vorba de proiectele Ploiești-Albița și Târgu Mureș-Ungheni, la care se adaugă binecunoscuta Autostrada Transilvania.
În primul caz (Ploiești-Albița), autostrada va fi împărțită în doua tronsoane, și face parte chiar dintr-un corridor paneuropean. Este vorba de coridorul IX, care are următorul traseu pe teritoriul României: Giurgiu - Bucureşti - Ploieşti - Buzău - Bacău - Roman - Iaşi - Sculeni) realizează legătura Nord - Sud, preluând traficul din cea mai mare parte a regiunii Moldova. Coridorul IX asigură cale directă de ieşire spre Republica Moldova şi Federaţia Rusă. Primul tronson va avea o lungime de 133 km și face legătură între Ploiești, Buzău și Focșani. Studiul de Prefezabilitate a fost elaborat de către "Asocierea Consilier Construct SRL şi Consitrans SRL " încă din anul 2006. Studiul de Fezabilitate urmează să fie elaborat de Louis Berger Group și se va finanța dintr-un împrumut BEI, conform datelor disponibile pe site-ul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. Celălalt tronson va face legătura între Focșani și Albița, având o lungime de 155 km. Costurile au fost estimate la 1,55 miliarde de euro, conform studiului de prefezabilitate realizat în 1998 de către IPTANA.
Al doilea mare proiect este autostrada de la Târgu Mureș-Iași-Ungheni. "În prezent legătura dintre Moldova şi Transilvania se desfăşoa