Document CFR Descarcă fişierul ataşat Document TAROM Descarcă fişierul ataşat
Planurile privind înfiinţarea Romgaz şi Hidroelectrica au blocat investiţiile în domeniu, arată un raport de 200 de pagini transmis de Banca Mondială către Ministerul Economiei. Acelaşi raport recomandă listarea pe bursă a energiei electrice şi a gazelor, dar şi lichidarea activelor neviabile. În ceea ce priveşte datoriile CFR către distribuitorii de energie, plata datoriilor în cuantum de 1,7 miliarde de lei trebuie făcută, şi repede. În caz contrar, Banca Mondială propune deconectarea serviciilor CFR de la electricitate. Este posibil ca CFR să fie scos pe linie moartă? A răspuns la RFI acestei întrebări analistul economic Radu Limpede.
Cererea instituţiilor internaţionale este justificată, crede analistul economic Radu Limpede. Este, de fapt, o solicitare a distribuitorilor de electricitate privaţi. „Rezolvarea stă în asumarea de către stat a datoriilor” - adică acoperirea pierderilor de la buget, întrucât CFR nu are cu ce să plătească. Datoriile CFR, „ţinute ca un gunoi sub preş”, aparţin statului român, ca unic acţionar.
Privatizare prin listare la bursă. „E cam târziu pentru CFR Marfă şi TAROM”, spune Radu Limpede
· La sfârşitul săptămânii trecute, Ministerul Transporturilor a publicat pe site-ul propriu, în vederea dezbaterii, două proiecte de privatizare (vezi documentul ataşat) pentru Tarom şi CFR Marfă, privind listarea la Bursă sau vânzarea către un investitor strategic a unui pachet de acţiuni de 20% din fiecare companie. În cazul CFR Marfă, urmează ca privatizarea totală să fie efectuată „atunci când condiţiile de piaţă permit acest lucru", se arată în nota de fundamentare. Proiectul ministerului menţionează avantaje precum creşterea interesului investitorilor, inclusiv de pe pieţele emergente şi consolidarea atractivităţii pieţei de capital din Ro