Românii sunt printre cei mai pesimişti consumatori din lume. Şi aşteptările privind economia rămân pesimiste. Concluziile se regăsesc în două studii publicate de GFK şi compania Nielsen. Cercetarea realizată de compania Nielsen în 56 de state arată că Grecia are cei mai pesimişti consumatori. Urmează apoi Portugalia, Ungaria, Croaţia şi România.
Studiul Nielsen a luat în calcul elemente ca încrederea în piaţa muncii, situaţia financiară personală şi posibilitatea de a cheltui. Se constată că pe regiuni cel mai slab nivel al încrederii consumatorilor se înregistrează în zona euro, din cauza crizei datoriilor de stat. Cei mai neîncrezători sunt irlandezii, spaniolii, italienii şi lituanienii.
De altfel, o scădere a încrederii populaţiei se constată la nivel global pe fondul perspectivelor economice incerte, crizei datoriilor de stat din zona euro şi inflaţiei tot mai ridicate.
Tocmai de aceea, consumatorii intenţionează să facă economii şi să-şi restrângă cheltuielile la toate capitolele: de la îmbrăcăminte până la vacanţe sau electronice. Şi studiul realizat de GFK constată că mulţi europeni nu sunt convinşi că ascensiunea economică manifestată în această perioadă pe diverse pieţe va fi de durată.
De altfel, o mare problemă pentru cei mai mulţi europeni rămâne inflaţia. Studiul GFK remarcă însă faptul că aşteptările românilor şi ale europenilor s-au îmbunătăţit semnificativ de la jumătatea anului trecut. Ca medie, ele rămân totuşi pesimiste.
Acelaşi studiu remarcă o notă de optimism în rândul românilor în ceea ce priveşte veniturile. Aceştia aşteaptă o îmbunătăţire a situaţiei personale financiare în viitorul apropiat. La sondaj au participat 16.800 de europeni din 11 ţări. În România au fost chestionate 1.000 de persoane. Românii, printre cei mai pesimişti consumatori din lume
Românii sunt printre cei mai pesimişti consumator