Organizatoric, de talk-show răspunzători sunt producătorul şi şefii lui editoriali, precum şi moderatorul, jurnalist la acest gen de dezbateri, iar nu un actor, deşi transformarea în spectacol, inclusiv a informaţiei, este o tendinţă mai generală, cum o demonstrează şi Mirela Lazăr în cartea sa Noua televiziune şi jurnalismul de spectacol, apărută în 2008 la Polirom. Rolul moderatorului este de a pune întrebările revelatoare pentru subiect, de a intermedia poziţiile opuse şi a le face inteligibile pentru public, de a stimula dezbaterea.
Ce vede telespectatorul român pe canalele de ştiri şi nu doar acolo? Vede false dezbateri pe false teme, unde moderatorul nu întreabă, ci insinuează, nu se documentează, ci face speculaţii, nu păstrează neutralitatea faţă de invitaţi, ci se războieşte cu cei care, conform agendei stabilite adesea direct de la patron, sunt asimilaţi ca inamic. Mai presus de orice, moderatorul se pune pe sine în centru, experienţa proprie este folosită ca referinţă universală, cum face Radu Moraru (10 TV).
S-a dus DNA la cuscra ministrului Borbely, suspectat că ar fi oferit influenţă? Da, e subiect, însă după ore de vorbărie pe B1 TV la Actual B1, la mai toate emisiunile de pe Realitatea TV şi Antena 3, la Ultima ediţie de pe TVR 1, n-am aflat nimic în plus, nu s-a clarificat nimic, fiindcă nici nu s-a obosit nimeni să cerceteze, iar talk-show-ul must go on în regim de speculaţie. Dacă publicul a aflat câte ceva, este pentru că presa scrisă şi unele site-uri de ştiri au făcut anchete proprii în acest caz.
E greu să nu te întrebi, după testul revelator al bacalaureatului naţional, câţi dintre moderatorii de televiziune risipiţi în numeroasele studiouri din România ar trece, după criterii riguroase şi exigente, probele obligatorii de cunoştinţe generale. Întrebarea nu se vrea nici retorică, nici generalizatoare, e însă adecvată: telesp