Povestea lazilor cu focoase furate din trenul care mergea spre Bulgaria este atat de romaneasca incat ar avea un haz nebun. Daca n-ar fi de plans.
Si ea suna, se pare, cam asa: 10 jandarmi plictisiti si toropiti de caldura au fost pusi sa pazeasca un tren cu munitie, unul din miile de transporturi de acest fel din acest an. O misiune de rutina in care erau convinsi ca nu are ce sa se intample. Asa ca nu s-au mai obosit sa respecte procedurile care le-ar fi cerut sa se dea jos din vagon la fiecare oprire si sa patruleze pe parcursul stationarii. Au preferat sa caste ochii la televizor, mai la racoare, vorba aceea "sa zoarba zupa".
Un mecanic de tren a fost pus sa conduca garnitura de la Zarnesti in Bulgaria. Omul s-a gandit ca n-ar strica sa faca o spaga mica si, probabil ca mai mereu, a oprit trenul intr-un loc, probabil consacrat, sa vanda ceva motorina. A oprit trenul in camp. Nu camionul sau autobuzul. A oprit un tren cu munitie de parca ar fi fost caruta lui tata in drum spre CAP. Si apoi, daca toti mecanicii din SNCFR vand motorina, avem una dintre explicatiile semifalimentuluii in care se afla aceata societate de transport.
Niste hoti de fier vechi, probabil de meserie, au vazut trenul de marfa oprit, nepazit si s-au gandit sa-si faca treaba. Au luat patru lazi de unde le-a fost mai aproape si au fugit nevazuti de jadarmii care "zorbeau zupa" si nici de mecanicul care numara banii. Cand au ajuns la loc sigur s-au gandit sa evalueze prada si cand au vazut despre ce era vorba, au dat cu sapca de pamant si, speriati, au abandonat munitia fericiti ca nu le-a explodat in brate. Munitie care a zacut pe un camp, la-ndemana oricui trecea pe acolo, copil sau adult, pana cand au gasit-o tot jandarmii.
Si in tot acest timp la televizor oameni competenti vigilenti faceau scenarii conspirationiste grele. Toti erau de acord cu