În mai puţin de doi ani, la Oradea va funcţiona un centru de cercetare realizat pe bani europeni, unde se vor căuta soluţii pentru un transport în comun silenţios, sigur şi ieftin. Societatea Oradea Transport Local a anunţat joi implementarea unui proiect cu o valoare totală de 18 milioane de lei, care va pune urbea de pe Criş pe harta cercetării în domeniu.
Orădenii vor circula în curând cu tramavaie care nu vor face zogomot sau vibraţii şi care vor avea un consum redus de energie electrică. De acest lucru se va ocupa Centrul de Cercetare Mecatronică a Siguranţei Transportului Public în Comun de Călători, a cărui înfiinţare a fost anunţată joi, în sala mare a Primăriei Oradea.
Nivelul acceptat de poluare fonică este de 79 de decibeli. Csuzi Istvan, director general al Oradea Transport Local (OTL), a spus că, în majoritatea cazurilor, în urbea de pe Crişul Repede zgomotul generat de tramvaie nu depăşeşte acest nivel, dar că există zone precum strada Primăriei şi Ostaşilor, unde trebuie să se facă intervenţii pentru reducerea gălăgiei. Vibraţii şi zgomote sunt şi în zonele unde nu au fost schimbate şinele, precum în Parcarea Independenţei. „Mi s-a întâmplat de multe ori să nu aud ce mi se spune, din cauza zgomotelor provocate de tramvaie, în special în zona dintre parcul 1 Decembrie şi Piaţa Unirii, unde nu au fost reparate şinele", a spus Menyhart Zoltan, un orădean în vârstă de 48 de ani care circulă zilnic cu tramvaiul, din centru în cartierul Ioşia. Pe strada Primăriei, zgomotul provocat de circulaţia tramvaielor devine deseori insuportabil pentru locuitori. „E o gălăgie de nedescris şi ni se creează un disconfort psihic constant", a spus Viorica Moldovan.
Citește astăzi în Adevărul de Transilvania cum va fi redus nivelul de poluare fonică
și ce echipamente High Tech intră în dotarea OTL