Dacia a ajuns precum inotatorul care a condus toata cursa, iar aproape definis mai are putin si se ineaca. Dupa ce a devenit subiect in manualele deeconomie la capitolul "cum faci performanta in vreme de criza", anul acesta, producatorul auto a fost ajuns din urma de concurenta si, culmea, tocmai iesirea din recesiune l-a prins aproape nepregatit.
Vanzarile Dacia de autoturisme si vehicule comerciale usoare au scazut in primul semestru al acestui an cu 2,9%, la 176.956 de unitati, de la 182.153 in aceeasi perioada a anului trecut. Este pentru prima data din 1999 cand Dacia anunta o scadere de vanzari.
In Franta, de exemplu, una dintre principalele piete de export, vanzarile s-au redus cu 21,6%, iar in Spania cu 39%. Declinul s-a accentuat in iunie cand vanzarile Dacia au scazut cu 54%.
Nici pe piata romaneasca, Dacia nu o duce mai bine. Dimpotriva. Chiar daca este inca lider, vanzarile sale totale, incluzand vehiculele comerciale, au coborat puternic in primul semestru din 2011, pana la 14.000 de unitati, fata de peste 19.000 in aceeasi perioada din 2010.
Cum a ajuns Dacia sa tremure in timp ce alti jucatori din piata isi tureaza motoarele la maxim ? Raspunsul e simplu. Dacia a fost, in ultimii ani, printre principalii beneficiari ai programelor Rabla din Europa. Cum acestea s-au oprit, cu exceptia Romaniei, ofertele Dacia nu mai sunt asa avantajoase. Asta mai cu seama ca marii sai concurenti au inteles lectia “Logan” si si-au facut bine temele, lansand modele ieftine, pe banda rulanta.
Ce-a facut Dacia ? A lansat Duster-ul, cu un real succes de piata (71.000 de inmatriculari la nivel european-n.r.), insa in rest a preferat sa mai schimbe un stop, o sigla, sa mai modifice cate ceva pe ici pe colo, insa fara sa lanseze alte modele, iar acest lucru a inceput sa o coste.
Un nou inceput pentru D