Înainte de aderarea României la U.E., una dintre clauzele de aderare viza lupta autorităţilor cu marea corupţie. Cum marile scandaluri de corupţie au rămas, în majoritatea cazurilor, la nivel de arestări, după integrare, Comisia Europeană şi statele membre au decis monitorizarea, pe termen nelimitat, a acţiunilor autorităţilor în lupta împotriva corupţiei şi în reforma sistemului judiciar, în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare.
De când C.E. a decis monitorizarea, pe termen nelimitat a acţiunilor autorităţilor în lupta împotriva corupţiei şi în reforma sistemului judiciar, României i s-a atras atenţia că Parlamentul (căruia i s-a reproşat blocarea urmăririi penale în cazuri de corupţie în care erau implicaţi senatori sau deputaţi) trebuie să demonstreze un angajament neechivoc faţă de eradicarea corupţiei la nivel înalt, iar combaterea corupţiei trebuie depolitizată. În plus, să nu uităm că din cele 29 de condiţionalităţi impuse României, din 1999, anul în care C.E. a recomandat începerea negocierilor cu România şi Bulgaria, la finalul anului trecut, şase erau neîndeplinite, conform unei monitorizări realizate de Centrul Român de Politici Europene : eliminarea imunităţii foştilor miniştri cu privire la urmărirea penală, cerinţă impusă în 2004, măsurile suplimentare pentru prevenirea şi lupta împotriva corupţiei, în special la nivelul administraţiei locale, criteriu impus în 2006, raportarea cu privire la utilizarea măsurilor de reducere a oportunităţilor de corupţie şi de sporire a transparenţei administraţiei locale şi cu privire la sancţiunile aplicate persoanelor cu funcţii publice, apoi realizarea unei scheme de personal realiste în sistemul judiciar, monitorizarea amendamentelor la Codurile de Procedură şi consolidarea capacităţii şi responsabilităţii C.S.M., ulti