Unicul producător de tractoare sută la sută româneşti se chinuieşte să supravieţuiască pe o piaţă invadată de produse chinezeşti şi egiptene. Conducerea companiei caută salvarea prin retehnologizarea uzinei cu fonduri europene.
E linişte în singura fabrică de tractoare din ţară. Se simte un miros greu de ulei de motor, care aduce aminte de vremurile dinainte de Revoluţie, când în imensele hale mişunau peste 5.000 de angajaţi. Astăzi, Maşini Agricole şi Tractoare (MAT) Craiova mai numără doar puţin peste 200, oameni vechi în meserie, care au cunoscut şi timpurile când fabrica din Cetatea Banilor reprezenta un etalon în tehnologie şi profesionalism. „Acum suntem mulţumiţi dacă ne luăm salariile o dată la două luni. E foarte greu să vezi că fabrica în care ai lucrat o viaţă se degradează pe zi ce trece, că oamenii cu care ai lucrat dispar, sunt daţi la o parte“, ne-a spus, sub protecţia anonimatului, unul dintre salariaţi.
CLICK PE POZE PENTRU GALERIE FOTO !
Cândva catalogată drept al doilea mare producător naţional din domeniu, după Tractorul Braşov, fabrica din Bănie mai are astăzi la vânzare un singur model de tractor: cel de 80 de cai-putere. Nici pentru acesta nu s-au prea găsit clienţi. De la începutul anului, potrivit conducerii MAT, s-au produs 50 de tractoare. Lucrurile au stat însă şi mai rău decât atât. În primele luni ale lui 2009, în plină criză economică, uzina vânduse un singur vehicul, iar muncitorii intrau, pe rând, în şomaj tehnic pentru a scădea cheltuielile de
personal. „A fost foarte greu atunci, dar am trecut cu bine şi peste asta. Eu am dat 2,1 milioane de euro pe această fabrică. Puteam să vând totul cu opt milioane de euro şi să nu mă mai intereseze nimic, dar am vrut să fac industrie, să arăt că se pot face bani şi din producţie“, declară Dănel Dinu, preşedintele Consiliului de Administraţie şi patron al companie