După pierderile-record de anul trecut, Tarom a intrat în vizorul autorităților, fiind pe lista companiilor ce urmează a fi privatizate. Până atunci, compania se restructurează, vrea să-și reducă din pierderile istorice și să renunțe la o parte din personal.
Capital: Situația financiară arată că 2010 a fost cel mai dramatic an pentru Tarom. Care este explicația pentru rezultatele dezastruoase?
Gabriela Bordea: Nu doar la Tarom s-a întâlnit această situație, ci la aproape toate companiile aeriene, cel puțin cele din Europa. Criza economică, prețul petrolului etc. au un impact extrem de puternic. Au fost condițiile naturale care au avut consecințe dramatice financiare. În Europa, toate taxele de operare au crescut foarte mult. Sunt lucruri care au afectat activitatea companiilor europene, implicit a Tarom. În aceste condiții, Tarom a avut un trend crescător pentru prima dată în istorie, cota de piață crescând de la 19,7% la 22,4%. Am avut, de asemenea, cel mai important salt al numărului de pasageri, de la 1,77 milioane la 2,19 de milioane, în condițiile unei concurențe acerbe.
Capital: Și totuși rezultatele au fost negative?
G.B.: Impactul puternic a fost asupra veniturilor. De ce? Pentru că în România a fost o penetrare a companiilor low cost. Este, practic, a șaptea țară din lume ca impact de penetrare al companiilor low cost și a trebuit să ne adaptăm politica tarifară, iar veniturile nu au mai fost realizate la nivelul pe care l-am estimat.
Capital: Ați apelat la hedging anul trecut?
G.B.: Este un element pe care l-am analizat foarte atent și am încercat să luăm măsuri să evităm un risc la un anumit moment. Nu am apelat la așa ceva. Ne-am gândit să fim prudenți, să nu avem alte consecințe în ceea ce privește acest hedging. El este însă prevăzut ca măsură în planul nostru de viabilizare și l-am prevăzut ca măsură pos