Valer Blidar, unul dintre cei mai mari industriaşi români, care a înfiinţat Banca Feroviară şi care controlează Astra Vagoane Călători, susţine că producerea unor garnituri de metrou în ţară ar aduce avantaje atât pentru fabricanţi, cât şi pentru stat, având în vedere că aproape jumătate din preţul trenurilor s-ar întoarce la bugetul de stat.
Metrorex se află în plin proces de achiziţie a 16 noi garnituri de metrou, însă la licitaţie s-au înscris doar două companii străine, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) din Spania şi Bombardier din Canada, cu oferte de 97, respectiv 117 milioane de euro, în condiţiile în care Metrorex estimase că cele 16 trenuri vor costa 107 milioane de euro, adică aproape 6,7 milioane de euro pe fiecare garnitură.
"Nu s-a ţinut cont de faptul că un vagon al unui astfel de tren are un preţ de, să zicem, un milion de euro atât în ţară, cât şi în străinătate, numai că în ţară 40% din acest cost îi revin statului sub formă de taxe şi impozite, ca să nu mai vorbim de locurile de muncă create", a explicat Blidar pentru ZF.
Întreprinderea de Vagoane Arad, din care s-a desprins şi Astra Vagoane Călători în urma privatizărilor din anii '90, a livrat primele garnituri de metrou din Bucureşti, de tip IVA, din care numai 16 însă mai circulă astăzi prin subteranul Capitalei. Din totalul de 60 de trenuri pe care Metrorex le scoate zilnic pe liniile de metrou, 44 sunt livrate începând cu anul 2000 de canadienii de la Bombardier.
În prezent linia de producţie de garnituri de metrou de la Astra este închisă. "Metrorex nu a vrut să mai încheie cu noi şi contract de mentenanţă a metrourilor, astfel că am fost nevoiţi să închidem. Noi fabricam, puteam merge în continuare, dar din moment ce s-a renunţat la noi, ar fi destul de problematic să reluăm producţia, deoarece costurile ar fi prea mari", a declarat Blidar.
Ast