Una dintre componentele cosului de consum pe baza caruia se calculeaza inflatia este si grupa de produse “Autoturisme noi”, iar datele INS arata ca preturile pe piata auto au crescut in ultimii 6 ani cu mai putin de 10%, in timp ce, la nivelului intregului cos de consum, cresterea a fost de 44%, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.
Dupa cum se poate observa si in graficul alaturat, evolutia preturilor pe piata auto este puternic influentata de fluctuatia cursului valutar, corelatia fiind de inteles daca luam in considerare faptul ca, spre deosebire de Ungaria sau Cehia, tari in care preturile sunt exprimate in moneda nationala, la noi toate preturile sunt exprimate in euro.
Comparativ cu media anului 2005, in mai 2011, preturile autoturismelor exprimate in lei erau cu 9,6% mai mari, in timp ce leul s-a depreciat cu aproximativ 14% fata de euro, iar cheltuielile de functionare ale dealerilor auto s-au majorat semnificativ (salarii, utilitati etc). Cu alte cuvinte, dealerii si-au asumat profituri mai mici sau chiar pierderi pentru a mai vinde totusi ceva.
Cum stam in comparatie cu alte tari: cu o crestere de 9,6%, Romania se afla pe primul loc in randul tarilor membre UE, dupa noi urmand Italia (+9,2%), Germania (+5,7%), si Ungaria (+4,8%). La polul opus se afla Slovacia cu o scadere de 45%, evolutia datorandu-se probabil majorarii cotei de piata detinute de autoturisme mai ieftine (spre exemplu, KIA a deschis o unitate de productie in 2004).
De asemenea, scaderi semnificative au avut loc si in Slovenia (-32%), Cehia (-29%, insa coroana ceha s-a apreciat cu aproape 20% intre 2005 si 2011), Estonia (-25%). In Bulgaria, preturile au scazut cu 9%.
Comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas. Una dintre componentele cosului de consum pe baza caruia se calculeaza inflatia este si grupa de produse “Autoturisme noi”, iar datele